Dat heeft de Belastingdienst laten weten in een brief aan alle kinderopvangorganisaties en gastouderbureaus. Het is een van de maatregelen die de Belastingdienst neemt om het traject rondom de kinderopvangtoeslag voor ouders duidelijker en makkelijker te maken. Het Verbetertraject Kinderopvangtoeslag is gestart om het huidige systeem van kinderopvangtoeslag te verbeteren, nadat de directe financiering van de baan was. Een project waar onder andere BOinK, brancheorganisaties en kinderopvangorganisaties nauw bij betrokken zijn.
Tijdig inzien
Een groot deel van de terugvorderingen van kinderopvangtoeslag ontstaat door een afwijking in de door de ouder opgegeven en de daadwerkelijk afgenomen opvanguren. Met het tijdig inzien van wijzigingen in het aantal afgenomen opvanguren, kan de Belastingdienst afwijkingen eerder signaleren en ouders daarover informeren.
Wet kinderopvang gewijzigd
Om deze maatregel te realiseren, wordt de Regeling Wet kinderopvang per 1 januari 2020 gewijzigd. Dit houdt in dat de eisen aan de administratie van kindercentra en gastouderbureaus worden gewijzigd. Zij leveren straks maandelijks gegevens, die minder uitgebreid zijn dan de gegevens die nu worden gevraagd. Het aantal gegevens gaat terug van 69 naar 22. Bekijk de gegevensset die maandelijks aangeleverd moet worden >>
Voorlichting
De Belastingdienst organiseert begin 2020 voorlichtingsbijeenkomsten over de maandelijkse gegevenslevering. Kinderopvangorganisaties ontvangen hiervoor binnenkort een uitnodiging van de Belastingdienst. Op de website veranderingenkinderopvang.nl zullen veelgestelde vragen en antwoorden worden geplaatst.
Om het kinderopvangtoeslagsysteem verder te verbeteren, ontwikkelt de Belastingdienst samen met het ministerie van SZW een kinderopvangtoeslag-app waarmee ouders tussentijds wijzigingen omtrent kinderopvang kunnen doorgeven. Lees meer